X
تبلیغات
وبلاگicon
بسکتبال - قوانین بسکتبال

قوانین بسکتبال


قانون دبل (Double)
دریبل کردن از زمانی شروع می‌شود که بازیکن کنترل توپ را دراختیار گرفته و با انداختن و زدن آن در تماس با زمین دوباره آن را قبل از اینکه به بازیکن دیگری برخورد کند لمس نماید. زمانی دریبل خاتمه می‌پذیرد که با دست آن را گرفته و یا اجازه دهد توپ در دست یا دست‌ها استراحت نماید. زمانیکه توپ با دست دریبل کننده در تماس نیست، تعداد گامهای برداشته محدود نخواهد بود. بازیکن مجاز نیست پس از خاتمه دریبل، برای بار دوم اقدام به دریبل نماید. درصورتی‌که این عمل را انجام دهد مرتکب تخلف «دبل» شده‌است.

قانون رانینگ (تراولینگ)
بازیکنی که توپ را دراختیار دارد می‌تواند یک پای خود را به هر سمتی که می‌خواهد، یک یا چند مرتبه حرکت دهد. درصورتیکه پای دیگرش که آن را پای «پیوت» می‌نامند ثابت باشد. رانینگ حرکتی است که بازیکن صاحب توپ در داخل زمین یک یا دو پای خود را بدون توجه به محدودیت فوق حرکت دهد یا گام‌های او با دریبل‌های بازیکن تناسب نداشته باشد.

خطا های حرکت رانینگ

  • دویدن با توپ بدون دریبل بیش از یک گام
  • برداشتن گام اضافه در سه گام ، لی آپ و پاور موو ( Power move )
  • برداشتن گام ریز در سه گام بطوری که قابل تشخیص نباشد
  • کشیده شدن پا روی زمین برای فاصلهٔ بیش از 5 سانتی متر در هر حرکت
  • پرش با توپ و برگشت به زمین بدون رها کردن آن . برای مثال بازیکنی که به قصد شوت ، پرش جفت می‌کند اگر به زمین برسد و هنوز توپ را رها نکرده باشد ، رانینگ کرده .
  • اگر بازیکن در اوت ، هنگام پرتاب اوت با توپ حرکت کند .

قانون سه ثانیه
زمانی که تیمی کنترل توپ را در زمین حمله موقعی که ساعت در جریان باشد، دراختیار دارد، هیچ یک از نفرات آن تیم نمی‌تواند مدت سه ثانیه در منطقهٔ ذوزنقهٔ حریف یا روی خطوط ذوزنقهٔ حریف بماند (بایستد).

قانون 24 ثانیه
اگر تیمی مالك توپ شده باشد. باید در عرض 24 ثانیه توپ را وارد حلقه حریف بكند یا به طرف حلقه تیم مقابل شوت بزند در زدن شوت توپ باید حتماً به حلقه بخورد تا 24 ثانیه صفر شود اگر توپ به تخته بخورد 24 ثانیه ادامه می یابد و اگر توپ توسط تیم مقابل اوت شود باز هم 24 ثانیه ادامه می یابد. 24 ثانیه موقعی صفر می شود كه 1- خطا صورت بگیرد 2- بازیكن تیم مقابل با پا توپ را به اوت بیاندازد. اگر دستگاه 24 ثانیه بوق بزند و توپ از دست بازیكن رها شده و در هوا باشد، اگر گل شود گل قبول می باشد. اگر در هوا با دست بازیكنی لمس شود و گل شود گل مردود می باشد .

قانون هشت ثانیه
زمانیکه یک تیم توپ را در زمین خودی تحت کنترل می‌گیرد، باید در عرض ۸ ثانیه توپ را به زمین حمله بفرستد. تخطی از این قانون، تخلف «هشت ثانیه» نامیده می‌شود و داور توپ را در اختیار تیم مقابل قرار خواهد داد.

قانون پنج ثانیه
بطور کلی هیچ یک از بازیکنان تیم نمی‌توانند توپ را بیش از ۵ ثانیه نزد خود نگه دارند.( در زمان دریبل این شمارش انجام نمیگیرد )

قانون نیمه
زمانی که یک بازیکن در زمین حریف (زمین حمله) مالکیت توپ را در اختیار می‌گیرد، نباید توپ را به زمین دفاعی (زمین خودی) برگرداند. چه با پاس به یاران خود چه با دریبل کردن خودش آن را به زمین خودی برگرداند. این کار یک تخلف است و توپ دراختیار تیم مقابل قرار خواهد گرفت.

تذکری در این رابطه: درهنگامی که فرد حامل توپ به زمین حریف وارد شد حتی اگر پای او یا توپ زیر دستش وارد زمین خودی شود خطای نیمه (half) صورت گرفته‌است. البته نکته بالا [پای او یا توپ زیر دستش وارد اوت (Out) شود] در مورد وارد شدن توپ به اوت (Out) نیز صدق می‌کند.


بلاک Block
موقعی که بازیکنی پرتاب انجام میدهد یاران حریف میتوانند در هنگام سیر صعودی توپ آن را با دست منحرف و اصطلاحا بلاک کنند...در فارسی به آن سد توپ هم گفته می شود...بلاک را بیشتر یاران بلند قامت تیم انجام میدهند تا جلوی امتیازگیری حریف را بگیرند

ریباند (Rebound)
وقتی بازکنی شوت می کند ممکن است توپ وارد حلقه نشود...در این صورت هر کس که توپ برگشتی را مال خود بکند در اصطلاح عمل ریباند رو انجام داده است...اگر بازیکن حمله این کار را انجام بدهد ریباند در حمله و اگر مدافعی ریباند کند ریباند دفاعی انجام داده است

نحوه ی امتیاز گیری
امتیازات در بسکتبال بدین صورت است:
پرتاب منطقه ای درون قوس سه امتیازی:2 امتیاز
پرتاب بیرون از قوس سه امتیازی: سه امتیاز
پرتاب های آزاد یا پنالتی: 1 امتیاز

خطا (Foul)
هر بازیکن در طول بازی تنها می تواند 6 خطا انجام دهد(در دنیا 5 خطا می باشد ولی در ان بی ای و بازربیتر 6 خطا) و اگر 6 خطا انجام داد از زمین بازی اخراج و بازیکن دیگری به جای او به زمین می آید...هر خطای فردی به عنوان خطای تیمی هم یادداشت میشود به جز خطای حمله و تکنیکال فول
همچنین هر تیم میتواند در هر کوارتر 12 دقیقه ای 4 خطا انجام بدهد و درصورتی که 4 خطائه شد از آن پس به تیم حریف برای هر خطا دو پرتاب آزاد می دهند

پرتاب آزاد (Free Throw)
پرتاب آزاد یا پنالتی چند حالت مختلف می تواند داشته باشد:

1.
در بسکتبال هر تیم می تواند  در هر کوارتر یا پریود تا سقف4 خطا انجام دهد ، بعد از آن هر خطایی که صورت بگیرد دو پرتاب آزاد به فردی که خطا روی آن انجام شده است داده می شود که پرتاب اول بدون ریباند و پرتاب دوم با ریباند است یعنی بعد از پرتاب دوم با ریباند توپ بازی شکل عادی خود را پیدا می کند

2.
در صورتی که بازیکنی اقدام به پرتاب بکند و در هنگام پرتاب رویش خطا انجام شود در صورتی که پرتاب گل نشود بسته به نوع پرتاب (دو امتیازی یا سه امتیازی) به او به همان مقدار پرتاب آزاد داده می شود (دو یا سه پرتاب) و در صورتی که پرتاب اولیه گل شود و خطا اعلام شود ، در هر صورت یک پرتاب اضافی به فردی که رویش خطا شده است داده میشود

3.
در صورت اعلام تکنیکال فول (Technical Foul) یا خطای غیر ورزشی شود ، دو پرتاب آزاد بدون ریباند به کاپیتان تیم حریف داده میشود و پس از دو پرتاب مالکیت توپ هم به آن تیم داده خواهد شد

نکته:به جز تکنیکال فول در همه ی مواقعا پرتاب آزاد آخر ریباند دارد

ترنوور (turnover)
به هر حرکتی که از طرف بازیکنی صورت بگیرد که تیم حریف را صاحب توپ کند و به اصطلاح توپ را خراب کند ترنوور گویند.
مواردی که ترنوور تلقی می شوند:
1.
پاش اشتباه
2.
دزدیده شدن توپ توسط حریف
3.
رانینگ ، دبل و یا هر تخلف بی مورد دیگری
4.
خطای حمله (شارژینگ)
5.
دادن اوت بی مورد به حریف

توپ دزدی (Steal)
دزدیدن توپ حریف به هنگام دریبلینگ یا پاس دادن و یا در حرکت را توپ دزدی گویند.

خطای حمله (Offensive Foul)
خطای حمله یا شارژینگ به خطایی گویند که یک بازیکن در موقع حمله روی بازیکن تیم مدافع صورت میدهد.

پاس منجر به گل(Assist)
پاسی که بازیکنی در هنگام حمله به یار خود می دهد و آن بازکن با زحمت کمی آن را تبدیل به گل می کند (مانند دریافت پاس و شوت بلافاصله بعد از آن یا پاس در زیر حلقه و پرتاب در پی آن توسط یار)

پست های بازیکنان در زمین
گارد راس (Point Gaurd) پست 1: بازیکنی که مسئول پخش کردن توپ است ، معمولا قد کوتاهی دارد ، دریبلینگ و پاسینگ بسیار قوی ای دارد و شروع بازی معمولا با اوست.در کل بازی گردان تیم است.
شوتینگ گارد(Shooting Gaurd) پست 2: بازیکن بیرونی ای که بیشتر شوتهای سه امتیازی و منطقه ای بر عهده ی اوست و پرتاب کننده ی قوی ای می باشد
فوروارد متحرک(Small Forward) پست 3: بازیکنی که نفوذ های زیادی انجام می دهد و معمولا دریبلینگ و قدرت مانور بالایی دارد.پرتابهای او هم معمولا قوی است
فوروارد قدرتی(Power Forward) پست 4: یکی از بازیکنان بلند قامت تیم که در زیر حلقه متمایل به بیرون بازی می کند و پرتاب های نزدیک به سبد و دفاع داخلی بر عهده ی اوست
سنتر (Center) پست 5: معمولا بلند قد ترین بازیکن تیم است که تماما زیر حلقه کار می کند چه در دفاع و چه در حمله